Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O horách, dracích a proměnách světa

Jezdíme do hor relaxovat, sportovat a vnímáme je jako malebné a krásné. O to víc pak může překvapit, jakou proměnou prošel vztah lidí k horským oblastem za posledních několik staletí.

"Při pohledu z vrcholu hory se neumíme ubránit pocitu, že jsme za hranicemi světa." E. A. Poe

Na vysoké skále nad městem Salzburg, vrcholu zvaném Festungsberg, rozkládá se největší dochovaný středověký hrad střední Evropy, Hohensalzburg. Pevnost, jež se nepovedlo nikomu dobýt, je přirozenou dominantou města a zároveň jedním z jeho největších turistických lákadel. Ve své historii sloužil jako pevnost, rezidenční sídlo knížecích arcibiskupů, ale i věznice a kasárna. Ať už k němu vystoupáte po svých, nebo se necháte vyvézt ozubnicovou dráhou, ne nepodobnou naší lanovce na Petřín, odměnou vám bude nejen návštěva jedinečné stavby staré devět set let, ale také fantastický výhled na Alpy. 

Z vysokých hradeb směrem na jih uvidíte úctyhodnou masu skal zvedajících se z okraje Salcburské pánve. Tím směrem je Německo. Hranice probíhá po vrcholu hřebene Göllgruppe, dělícího Německou a Rakouskou část Berchtesgadenských Alp. Jeho nejvyšším vrcholem hřebene je Hoher Göll, hora patřící dvěma státům naráz, vysoká dva a půl tisíce metrů. Prohlédnout si jí můžete na úvodní fotografii. 

Za zmínku stojí, že nedaleko odsud najdete známý Berchtesgaden i s Hitlerovým Orlím hnízdem. Tím se ale zabývat nebudeme a řekneme si raději něco o horách, než o pánovi s knírkem.

Vydáme-li se mezi horské hřbety a porovnáme sebe samé s jejich velikostí, necháme se obklopit jejich hmotou a výškou, zapůsobí na nás mocným a impozantním dojmem. Odjakživa k nim lidé vzhlíželi, poutaly pozornost svou dramatičností, ohraničovaly horizont obvyklého světa, byly přirozenou překážkou, zemskou hradbou a mystickým prostorem zároveň. Na jejich vrcholky byla umísťována sídla bohů ( jako třeba Olymp ), případně se na nich lidé s bohy přímo setkávali ( Mojžíš na Sinaji ). 

Ještě lidé žijící v době raného baroka obvykle cítili prostor hor jako nebezpečné, divoké a obludné místo, ve kterém žijí draci a jiní nebezpeční tvorové a kterému je radno se vyhnout. Byly místem, o které se nejak zvlášť zajímat, které je nedosažitené, nezvladatelné, něčím, co především komplikuje cestu. Hory tedy byly místem vzdáleným a ne-lidským. Jako ale vždy, našly se i výjimky. Kromě prospektorských výprav do hor odcházeli lidé na okraji společnosti, psanci a poustevníci. 

Tak třeba renesanční lékař a přírodovědec Conrad Gessner (1516-1565), byl jeden z prvních, který "objevil radost z výstupů na hory pro ně samé“, Zažíval a popisoval při svých výstupech pocity, které dnes máme za běžné, tehdy byl ale naprosto ojedinělý. Vzletnými slovy líčil vytržení, jež se ho ve výšinách zmocňovalo a v tomto směru se dá považovat za prvního průkopníka putování do hor.

Také byly ale vnímány i jako jako útočiště, místo pro kontemplaci ( rozmluvy/nazírání ) s Bohem. V jisté zjitřelosti té doby měly hory funkci tzv. "Axis mundi", tedy posvátných sloupů či symbolických os světa, vyjadřující spojení mezi nebem a zemí. Platily tak za místo budící úctu, místo posvátné, jež se "dotýká nebe", ač zároveň nepřestávaly být děsivými. ( Tak či tak, v obou významech je to prostor.. "za hranicemi světa". )

Připadá vám to moc abstraktní? Moc zahraniční? 

Ok, mám pro vás jednu pohádku. Českou pohádku. Krásným příkladem proměny vnímání hor je interpretace "bájného horského ducha" Krakonoše, alias Rübezahla, či Liczyrzepa. Tenhle zpočátku démon byl tak děsivý, že pověrčiví horalé jeho jméno vůbec nahlas nevyslovovali. Není divu. Je zlý a všemocný živel a vládce větru trestající bez rozdílu všechny. V podobě jakéhosi démona s orlí hlavou, jeleními parohy, lvím trupem, kozlíma nohama a dvoudílným ohonem všelijak škodí a pokud má špatnou náladu, posílá špatné počasí. Nedílnou jeho součástí je žezlo s čarovnou mocí. Postupem času ale ztrácí svou hrozivost i podobu démona a mění se ve spravedlivého zastánce chudých v boji proti chamtivcům a nenasytům. 

Obdiv ke kráse a malebnosti horských masivů se objevuje ve větší míře až s nástupem romantismu, spolu s jeho adorací divoké přírody. Stává se tak až na přelomu 18. a 19 století, je záležitostí především měšťanstva a aristokracie - v očích prostého venkovského člověka zůstává postoj k horám, potažmo celé přírodě, odmítavý. 

A tak se lidé skrze putování oprošťují od civilizace. Hory ztratily svou děsivost, své draky, své démony. Ale stále zůstávají krásným místem, v němž se lze usebrat a dotknout nebe. 

Autor: Petr Nutil | čtvrtek 26.2.2015 2:30 | karma článku: 9,47 | přečteno: 613x
  • Další články autora

Petr Nutil

O městech chudobných a nečistých

„V městech Pražských mnozí chudí po ulicích sem tam i na hnojích a na smetištích umírají“, zapsal si neznámý jezuita roku 1608. Na prahu novověku se přitom nejednalo o jev nikterak výjimečný.

27.5.2015 v 13:04 | Karma: 16,84 | Přečteno: 541x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Nutil

Na vesmírné frontě klid

Ukrajinská krize poslala americko – ruské vztahy k bodu mrazu. S dostatečným nadhledem však mohou být geopolitické konflikty méně významné, než se zdá. Například na oběžné dráze se žádná konfrontace nekoná.

10.5.2015 v 17:17 | Karma: 7,55 | Přečteno: 334x | Diskuse| Věda

Petr Nutil

Tichá monumentalita strahovská

Na západní straně vrchu Petřína, na samém okraji příkrého Strahovského srázu, tyčí se dvě štíhlé, monumentální věže. Vysoké, stroze krásné, budící až sakrální dojem.

1.4.2015 v 1:20 | Karma: 11,81 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Nutil

Památník Ticha na cestě, odkud není návratu

Socha Aleše Veselého v podobě k nebi vztyčených kolejí je vztyčena na místě, odkud byly za války vypravovány transporty s pražskými Židy do koncentračních táborů, na bývalém pražském nádraží Bubny.

18.3.2015 v 22:38 | Karma: 10,13 | Přečteno: 270x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Nutil

Santini – básník architektury

Nebylo mu přáno prožít dlouhý život a přece se Jan Blažej Santini Aichel stihl nesmazatelně zapsat do historie architektury a výrazně překročit horizont své doby. Zemřel v pouhých šestačtyřiceti letech a zanechal za sebou dílo sestávající takřka ze sta staveb.

16.3.2015 v 1:28 | Karma: 14,16 | Přečteno: 422x | Diskuse| Cestování

Petr Nutil

O nejslavnějším mostě

Chvíle, na kterou se čekalo tak dlouho, konečně nastala. V půl šesté ráno Saturn vstoupil do příznivé konjunkce se Sluncem. Teď je ten správný čas, pečlivě vypočtený královskými astrology. Právě teď, pokyne císař hlavou ke stavebníkům. Těžký kamenný kvádr, první z tisícovky připravených, je opatrně vyložen z vozu a usazen na určené místo. Stavba může začít.

12.3.2015 v 0:02 | Karma: 10,76 | Přečteno: 375x | Diskuse| Cestování

Petr Nutil

Šifra mistra Ferdinanda

Co má stavba prošpikovaná mystickými významy společného s jednou z největších národních proher?

1.3.2015 v 23:47 | Karma: 10,23 | Přečteno: 429x | Diskuse| Cestování

Petr Nutil

Fenster politik

Velké evropské události začasté počínají v Čechách, konkrétně v Praze, a zpravidla takzvanou defenestrací. Tak cituje jedna z postav cimrmanovské hry Blaník z mistrova spisu Die Fenster politik. A má recht.

28.2.2015 v 0:58 | Karma: 13,29 | Přečteno: 750x | Diskuse| Cestování

Petr Nutil

Cestou pod Vyšehrad

Na náplavku chodím často. A rád. Je prodchnutá kouzlem staré Prahy, atmosférou zašlých časů, jíž se velkoměsto tepající kolem nedotýká. Ta smíchovská část leží na levém břehu Vltavy, je pozapomenutá a obvykle prostá turistů. Nenajdete tu bary, ani restaurace na lodích, a je tak o poznání klidnější než pravý břeh.

27.2.2015 v 1:26 | Karma: 16,81 | Přečteno: 522x | Diskuse| Fotoblogy
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 551x
Jsem grafik, fotograf, knihomol a příležitostný grafoman na volné noze. Chci psát o místech, které fotím. Zachytit krajinu - chůzí, slovem i obrazem. 

Občas píšu i na osobní blog petruvzapisnik.wordpress.com

Seznam rubrik